Pobierz treść rozporządzenia »
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięcia w zakresie rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych określonego w Rządowym programie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – “Cyfrowa szkoła”, ustanowionym uchwałą nr …/2012 Rady Ministrów z dnia … 2012 r. w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji – “Cyfrowa szkoła”, zwanym dalej “programem”.
§ 2. 1.
Publiczne szkoły podstawowe, zwane dalej “szkołami”, wyposaża się w pomoce dydaktyczne i inny sprzęt niezbędny do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwany dalej “pomocami dydaktycznymi”, w celu wdrożenia stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwanych dalej “TIK”, w procesie nauczania na zajęciach lekcyjnych w klasach IV oraz w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
2. Listę pomocy dydaktycznych, w które wyposaża się szkoły, oraz warunki, jakie powinny spełniać pomoce dydaktyczne, określa załącznik nr 1.
3. W miarę możliwości z pomocy dydaktycznych mogą korzystać uczniowie klas I-III oraz V i VI, a także nauczyciele uczący w tych klasach.
§ 3. 1.
Na zakup pomocy dydaktycznych oraz na zrealizowanie zadań polegających na wdrożeniu stosowania TIK w procesie nauczania organom prowadzącym szkoły publiczne udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej “wsparciem finansowym”.
2. Wsparcia finansowego udziela się prowadzącym publiczne szkoły:
jednostkom samorządu terytorialnego,
osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego,
osobom fizycznym – zwanym dalej “organami prowadzącymi”.
3. Wsparcia finansowego udziela się w formie dotacji dla organów prowadzących, o których mowa w ust. 2.
§ 4. 1.
Wsparcie finansowe może być udzielone:
na zakup pomocy dydaktycznych oraz zainstalowanie, uruchomienie i zintegrowanie zakupionego sprzętu i urządzeń, a także przeprowadzenie technicznego szkolenia nauczycieli z funkcji i obsługi sprzętu i urządzeń, oraz
na zrealizowanie w szkołach następujących zadań polegających na wdrożeniu stosowania TIK w procesie nauczania:
a) udział w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu, w tym szkoleniach prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, prowadzonych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, w szczególności w ramach projektu systemowego “Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego,
b) uczestniczenie przez przynajmniej nauczycieli klas IV w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym w szczególności:
− udział w co najmniej 4 spotkaniach zorganizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy,
− zorganizowanie w szkołach, w ramach międzyszkolnych sieci współpracy, co najmniej 2 lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
− udostępnianie w międzyszkolnych sieciach współpracy scenariuszy zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu, przykładów dobrych praktyk, itp.,
c) wyznaczenie szkolnego e-koordynatora i powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły i nauczycieli w organizacji pracy szkoły z wykorzystaniem TIK,
d) wykorzystywanie TIK na co najmniej 5 godzinach zajęć lekcyjnych, średnio w każdym tygodniu nauki, prowadzonych w oddziałach klas IV uczestniczących w programie, w okresie od dnia zainstalowania, uruchomienia i zintegrowania zakupionego sprzętu i urządzeń, oraz przeprowadzenia technicznego szkolenia nauczycieli do dnia 31 maja 2013 r.,
e) przedstawienie organowi prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań, o których mowa w lit. a-d, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w § 19 pkt 2–4, w terminie do dnia 15 czerwca 2013 r.,
f) uczestniczenie w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji programu.
2. W ramach wsparcia finansowego organy prowadzące są obowiązane zakupić oraz zainstalować, uruchomić i zintegrować zakupiony sprzęt i urządzenia, a także zapewnić techniczne szkolenia nauczycieli w zakresie funkcji i obsługi sprzętu i urządzeń, uwzględniając konieczność uzyskania w szkołach funkcjonalności w zakresie stosowania TIK w prowadzeniu zajęć lekcyjnych z różnych przedmiotów, określonych w załączniku nr 2.
§ 5. 1.
Zakupione w ramach wsparcia finansowego przenośne komputery dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 załącznika nr 1, mogą być wykorzystywane przez uczniów:
wyłącznie w szkole na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (wariant I);
w szkole na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych oraz wypożyczane uczniom oddziałów klas IV uczestniczących w programie do korzystania w domu (wariant II).
2. Warunki wypożyczenia uczniom przenośnych komputerów dla uczniów ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców.
(…)
§ 7. 1.
Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący wkładu własnego.
2. Przez wkład własny rozumie się:
środki rzeczowe i nakłady finansowe, poniesione przez organ prowadzący w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, przeznaczone na:
a) modernizację szkolnej sieci elektrycznej na potrzeby wykorzystywania TIK na zajęciach lekcyjnych,
b) modernizację sal lekcyjnych na potrzeby wykorzystywania TIK na zajęciach lekcyjnych,
c) zapewnienie szkole dostępu do Internetu,
d) budowę lub rozbudowę lokalnej szkolnej sieci komputerowej,
e) budowę lub rozbudowę szkolnej sieci bezprzewodowej,
f) zakup pomocy dydaktycznych określonych w załączniku nr 1;
środki finansowe na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
3. Suma wartości środków rzeczowych i nakładów finansowych lub środków finansowych, o których mowa w ust. 2, powinna wynosić co najmniej 20% wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, o której mowa w § 11 ust. 2 pkt 2.
§ 8. 1.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi:
dla szkół, w których liczba uczniów wynosi od 1 do 100 uczniów (szkoły małe) – 90 000 zł; . 5
dla szkół, w których liczba uczniów wynosi od 101 do 300 uczniów (szkoły średnie) – 140 000 zł;
dla szkół, w których liczba uczniów wynosi 301 i więcej (szkoły duże) – 200 000 zł.
2. Wsparcia finansowego udziela się organom prowadzącym w wysokości wnioskowanych kwot, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 2, nie wyższych jednak niż maksymalna wysokość wsparcia finansowego, o której mowa w ust. 1.
(…)
§ 10.
1. Dyrektorzy szkół, z własnej inicjatywy albo na wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców lub rady szkoły, występują do organów prowadzących z wnioskiem o wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne w terminie do dnia 23 marca 2012 r.
2. Wniosek dyrektora szkoły zawiera:
nazwę szkoły, adres, telefon, e-mail;
informację, czy szkoła jest szkołą z obszarów wiejskich, miasta do 5000 mieszkańców lub z miasta powyżej 5000 mieszkańców;
przewidywaną liczbę uczniów w klasach IV w roku szkolnym 2012/2013, oszacowaną na podstawie liczby uczniów klas III według danych SIO na dzień 30 września 2011 r.;
liczbę nauczycieli uczących w klasach IV według danych SIO na dzień 30 września 2011 r., w tym liczbę nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia lekcyjne w wykorzystaniem TIK, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. d;
informację o aktualnym stanie wyposażenia szkoły w sprzęt komputerowy, inne urządzenia i narzędzia informatyczne wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz zarządzania szkołą lub o planach wprowadzania takich rozwiązań;
informację o wariancie wykorzystania przenośnych komputerów dla uczniów, o którym mowa w § 5 ust. 1;
w przypadku, gdyby wniosek dotyczący wybranego wariantu nie został zakwalifikowany — informację o wyborze drugiego wariantu albo o odstąpieniu od udziału w programie;
kalkulację kosztów zakupu pomocy dydaktycznych;
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na zakup pomocy dydaktycznych.
3. Dyrektor szkoły, sporządzając kalkulację kosztów zakupu pomocy dydaktycznych, o której mowa w ust. 2 pkt 8, w ramach maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, o której mowa w § 8 ust. 1:
w pierwszej kolejności uwzględnia wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne zapewniające uzyskanie funkcjonalności określonych w załączniku nr 2;
następnie, jeżeli w wyniku uzyskania funkcjonalności określonych w załączniku nr 2 nie została wyczerpana kwota maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, w ramach pozostałych środków, może uwzględnić wyposażenie szkoły w inne pomoce dydaktyczne określone w załączniku nr 1.
(…)
§ 16.
Przekazanie organom prowadzącym środków budżetu państwa w ramach udzielonej dotacji następuje do dnia 30 maja 2012 roku.
Załącznik nr 1
Lista pomocy dydaktycznych, w które wyposaża się szkoły, oraz warunki, jakie powinny spełniać pomoce dydaktyczne
1. Organy prowadzące szkoły w ramach udzielonego wsparcia finansowego mogą zakupić następujące pomoce dydaktyczne:
przenośny komputer dla ucznia, wraz z oprogramowaniem, lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera, wyposażone w preinstalowany system operacyjny oraz opcjonalnie (w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera) oprogramowanie do zarządzania zestawem mobilnych komputerów dla potrzeb edukacyjnych, zwane dalej “przenośnym komputerem dla ucznia”;
przenośny komputer dla nauczyciela, wraz z oprogramowaniem, lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera, wyposażone w preinstalowany system operacyjny oraz opcjonalnie (w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera) oprogramowanie do zarządzania zestawem mobilnych komputerów dla potrzeb edukacyjnych, zwane dalej “przenośnym komputerem dla nauczyciela”;
szafkę do ładowania baterii, przechowywania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów;
sieciowe urządzenie wielofunkcyjne umożliwiające co najmniej drukowanie, kopiowanie i skanowanie;
drukarkę;
skaner;
tablicę interaktywną;
projektor krótkoogniskowy;
głośniki;
kontroler będący elementem szkolnej sieci bezprzewodowej;
punkt dostępowy będący elementem szkolnej sieci bezprzewodowej;
ruter;
projektor multimedialny;
ekran projekcyjny;
wizualizer.
2. Zakupione pomoce dydaktyczne spełniają następujące warunki:
posiadają deklarację CE;
posiadają certyfikat ISO9001 dla producenta sprzętu;
zapewniają poprawną współpracę komputerów z wybranym przez szkołę systemem operacyjnym;
w przypadku komputerów przenośnych – spełniają wymogi normy Energy Star 5.0;
sprzęt kupowany w więcej niż jednym egzemplarzu, np. komputery przenośne, pochodzi od jednego producenta;
są fabrycznie nowe (wyprodukowane w 2012 r.) i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania w języku polskim;
posiadają okres gwarancji udzielonej przez dostawcę nie krótszy niż 3 lata (w przypadku tablic interaktywnych i projektorów krótkoogniskowych – nie krótszy niż 5 lat).
Załącznik nr 2
Wymagane funkcjonalności w zakresie stosowania TIK w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów:
stały dostęp do Internetu o przepustowości przynajmniej: a) prędkość pobierania danych z sieci Internet 8 Mb/s, b) prędkość wysyłania danych do sieci Internet 2 Mb/s, lub niższe w przypadku braku technicznych możliwości;
w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powyżej 300 uczniów, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jeden albo dwa zestawy mobilnych komputerów składające się co najmniej z:
a) przenośnego komputera dla nauczyciela i przenośnych komputerów dla uczniów (liczba komputerów przenośnych dla uczniów nie może być mniejsza od liczby uczniów uczestniczących w zajęciach lekcyjnych) wraz z:
– preinstalowanym systemem operacyjnym,
– oprogramowaniem biurowym (opcjonalnie w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera),
– oprogramowaniem antywirusowym (opcjonalnie w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera),
– oprogramowaniem do zarządzania zestawem mobilnych komputerów dla potrzeb edukacyjnych (opcjonalnie w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera),
– oprogramowaniem zabezpieczającym uczniów przed dostępem do treści niepożądanych w rozumieniu art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przy czym w przypadku wariantu I wykorzystania przenośnych komputerów dla uczniów oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
b) rutera,
c) szafki służącej do ładowania baterii, przechowania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów (opcjonalnie w zależności od wybranego rodzaju mobilnego urządzenia mającego funkcję komputera);
w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powyżej 300 uczniów, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jedną albo dwie sale lekcyjne z dostępem do Internetu, dostosowane do potrzeb funkcjonowania zestawu mobilnych komputerów;
w sali lekcyjnej, w której uczniowie korzystają z zestawu mobilnych komputerów, jest możliwa multimedialna prezentacja treści edukacyjnych;
szkoła zapewnia nauczycielom uczącym w klasach IV, i prowadzącym w ramach programu zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem TIK, komputery przenośne do użytku służbowego;
szkoła posiada co najmniej jedno pomieszczenie, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w czasie wolnym od obowiązkowych zajęć edukacyjnych.