Pro­jekt uchwały Rady Mini­strów w spra­wie Rzą­do­wego pro­gramu roz­wi­ja­nia kom­pe­ten­cji uczniów i nauczy­cieli w zakre­sie sto­so­wa­nia tech­no­lo­gii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) “Cyfrowa szkoła“

 

Pobierz treść roz­po­rzą­dze­nia »

 

§ 1.

Roz­po­rzą­dze­nie okre­śla szcze­gó­łowe warunki, formy i tryb reali­za­cji przed­się­wzię­cia w zakre­sie roz­wi­ja­nia kom­pe­ten­cji, zain­te­re­so­wań i uzdol­nień dzieci i mło­dzieży oraz innych grup spo­łecz­nych okre­ślo­nego w Rzą­do­wym pro­gra­mie roz­wi­ja­nia kom­pe­ten­cji uczniów i nauczy­cieli w zakre­sie sto­so­wa­nia tech­no­lo­gii informacyjno-komunikacyjnych – “Cyfrowa szkoła”, usta­no­wio­nym uchwałą nr …/2012 Rady Mini­strów z dnia … 2012 r. w spra­wie Rzą­do­wego pro­gramu roz­wi­ja­nia kom­pe­ten­cji uczniów i nauczy­cieli w zakre­sie sto­so­wa­nia tech­no­lo­gii informacyjno-komunikacyjnych w edu­ka­cji – “Cyfrowa szkoła”, zwa­nym dalej “programem”.

§ 2. 1.

Publiczne szkoły pod­sta­wowe, zwane dalej “szko­łami”, wypo­saża się w pomoce dydak­tyczne i inny sprzęt nie­zbędny do reali­za­cji pro­gra­mów naucza­nia z wyko­rzy­sta­niem tech­no­lo­gii informacyjno-komunikacyjnych, zwany dalej “pomo­cami dydak­tycz­nymi”, w celu wdro­że­nia sto­so­wa­nia tech­no­lo­gii informacyjno-komunikacyjnych, zwa­nych dalej “TIK”, w pro­ce­sie naucza­nia na zaję­ciach lek­cyj­nych w kla­sach IV oraz w cza­sie wol­nym od zajęć dydaktycznych.

2. Listę pomocy dydak­tycz­nych, w które wypo­saża się szkoły, oraz warunki, jakie powinny speł­niać pomoce dydak­tyczne, okre­śla załącz­nik nr 1.

3. W miarę moż­li­wo­ści z pomocy dydak­tycz­nych mogą korzy­stać ucznio­wie klas I-III oraz V i VI, a także nauczy­ciele uczący w tych klasach.

§ 3. 1.

Na zakup pomocy dydak­tycz­nych oraz na zre­ali­zo­wa­nie zadań pole­ga­ją­cych na wdro­że­niu sto­so­wa­nia TIK w pro­ce­sie naucza­nia orga­nom pro­wa­dzą­cym szkoły publiczne udziela się wspar­cia finan­so­wego ze środ­ków budżetu pań­stwa, zwa­nego dalej “wspar­ciem finansowym”.

2. Wspar­cia finan­so­wego udziela się pro­wa­dzą­cym publiczne szkoły:

jed­nost­kom samo­rządu tery­to­rial­nego,
oso­bom praw­nym innym niż jed­nostki samo­rządu tery­to­rial­nego,
oso­bom fizycz­nym – zwa­nym dalej “orga­nami prowadzącymi”.

3. Wspar­cia finan­so­wego udziela się w for­mie dota­cji dla orga­nów pro­wa­dzą­cych, o któ­rych mowa w ust. 2.

§ 4. 1.

Wspar­cie finan­sowe może być udzielone:

na zakup pomocy dydak­tycz­nych oraz zain­sta­lo­wa­nie, uru­cho­mie­nie i zin­te­gro­wa­nie zaku­pio­nego sprzętu i urzą­dzeń, a także prze­pro­wa­dze­nie tech­nicz­nego szko­le­nia nauczy­cieli z funk­cji i obsługi sprzętu i urzą­dzeń, oraz
na zre­ali­zo­wa­nie w szko­łach nastę­pu­ją­cych zadań pole­ga­ją­cych na wdro­że­niu sto­so­wa­nia TIK w pro­ce­sie naucza­nia:
a) udział w kon­fe­ren­cjach i szko­le­niach z zakresu sto­so­wa­nia TIK w naucza­niu, w tym szko­le­niach pro­wa­dzo­nych z wyko­rzy­sta­niem metod i tech­nik kształ­ce­nia na odle­głość, pro­wa­dzo­nych przez Ośro­dek Roz­woju Edu­ka­cji w War­sza­wie, w szcze­gól­no­ści w ramach pro­jektu sys­te­mo­wego “Wdro­że­nie pod­stawy pro­gra­mo­wej kształ­ce­nia ogól­nego w poszcze­gól­nych typach szkół ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem II i IV etapu edu­ka­cyj­nego”, współ­fi­nan­so­wa­nego z Euro­pej­skiego Fun­du­szu Spo­łecz­nego,
b) uczest­ni­cze­nie przez przy­naj­mniej nauczy­cieli klas IV w mię­dzysz­kol­nych sie­ciach współ­pracy nauczy­cieli sto­su­ją­cych TIK w naucza­niu, w tym w szcze­gól­no­ści:
− udział w co naj­mniej 4 spo­tka­niach zor­ga­ni­zo­wa­nych w ramach mię­dzysz­kol­nych sieci współ­pracy,
− zor­ga­ni­zo­wa­nie w szko­łach, w ramach mię­dzysz­kol­nych sieci współ­pracy, co naj­mniej 2 lek­cji otwar­tych z wyko­rzy­sta­niem TIK w naucza­niu,
− udo­stęp­nia­nie w mię­dzysz­kol­nych sie­ciach współ­pracy sce­na­riu­szy zajęć lek­cyj­nych z wyko­rzy­sta­niem TIK w naucza­niu, przy­kła­dów dobrych prak­tyk, itp.,
c) wyzna­cze­nie szkol­nego e-koordynatora i powo­ła­nie nauczy­ciel­skich zespo­łów samo­kształ­ce­nio­wych, które wspie­rają dyrek­tora szkoły i nauczy­cieli w orga­ni­za­cji pracy szkoły z wyko­rzy­sta­niem TIK,
d) wyko­rzy­sty­wa­nie TIK na co naj­mniej 5 godzi­nach zajęć lek­cyj­nych, śred­nio w każ­dym tygo­dniu nauki, pro­wa­dzo­nych w oddzia­łach klas IV uczest­ni­czą­cych w pro­gra­mie, w okre­sie od dnia zain­sta­lo­wa­nia, uru­cho­mie­nia i zin­te­gro­wa­nia zaku­pio­nego sprzętu i urzą­dzeń, oraz prze­pro­wa­dze­nia tech­nicz­nego szko­le­nia nauczy­cieli do dnia 31 maja 2013 r.,
e) przed­sta­wie­nie orga­nowi pro­wa­dzą­cego spra­woz­da­nia z reali­za­cji zadań, o któ­rych mowa w lit. a-d, z uwzględ­nie­niem infor­ma­cji, o któ­rych mowa w § 19 pkt 2–4, w ter­mi­nie do dnia 15 czerwca 2013 r.,
f) uczest­ni­cze­nie w bada­niach na potrzeby prze­pro­wa­dze­nia ewa­lu­acji programu.

2. W ramach wspar­cia finan­so­wego organy pro­wa­dzące są obo­wią­zane zaku­pić oraz zain­sta­lo­wać, uru­cho­mić i zin­te­gro­wać zaku­piony sprzęt i urzą­dze­nia, a także zapew­nić tech­niczne szko­le­nia nauczy­cieli w zakre­sie funk­cji i obsługi sprzętu i urzą­dzeń, uwzględ­nia­jąc koniecz­ność uzy­ska­nia w szko­łach funk­cjo­nal­no­ści w zakre­sie sto­so­wa­nia TIK w pro­wa­dze­niu zajęć lek­cyj­nych z róż­nych przed­mio­tów, okre­ślo­nych w załącz­niku nr 2.

§ 5. 1.

Zaku­pione w ramach wspar­cia finan­so­wego prze­no­śne kom­pu­tery dla uczniów, o któ­rych mowa w ust. 1 pkt 1 załącz­nika nr 1, mogą być wyko­rzy­sty­wane przez uczniów:

wyłącz­nie w szkole na zaję­ciach lek­cyj­nych i w cza­sie wol­nym od zajęć dydak­tycz­nych (wariant I);
w szkole na zaję­ciach lek­cyj­nych i w cza­sie wol­nym od zajęć dydak­tycz­nych oraz wypo­ży­czane uczniom oddzia­łów klas IV uczest­ni­czą­cych w pro­gra­mie do korzy­sta­nia w domu (wariant II).

2. Warunki wypo­ży­cze­nia uczniom prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów ustala dyrek­tor szkoły w poro­zu­mie­niu z radą rodziców.

(…)

§ 7. 1.

Wspar­cia finan­so­wego udziela się pod warun­kiem zapew­nie­nia przez organ pro­wa­dzący wkładu własnego.

2. Przez wkład wła­sny rozu­mie się:

środki rze­czowe i nakłady finan­sowe, ponie­sione przez organ pro­wa­dzący w okre­sie od dnia 1 stycz­nia 2010 r. do dnia zło­że­nia wnio­sku o udzie­le­nie wspar­cia finan­so­wego, prze­zna­czone na:
a) moder­ni­za­cję szkol­nej sieci elek­trycz­nej na potrzeby wyko­rzy­sty­wa­nia TIK na zaję­ciach lek­cyj­nych,
b) moder­ni­za­cję sal lek­cyj­nych na potrzeby wyko­rzy­sty­wa­nia TIK na zaję­ciach lek­cyj­nych,
c) zapew­nie­nie szkole dostępu do Inter­netu,
d) budowę lub roz­bu­dowę lokal­nej szkol­nej sieci kom­pu­te­ro­wej,
e) budowę lub roz­bu­dowę szkol­nej sieci bez­prze­wo­do­wej,
f) zakup pomocy dydak­tycz­nych okre­ślo­nych w załącz­niku nr 1;
środki finan­sowe na zakup pomocy dydak­tycz­nych obję­tych wnio­skiem o udzie­le­nie wspar­cia finansowego.

3. Suma war­to­ści środ­ków rze­czo­wych i nakła­dów finan­so­wych lub środ­ków finan­so­wych, o któ­rych mowa w ust. 2, powinna wyno­sić co naj­mniej 20% wnio­sko­wa­nej kwoty wspar­cia finan­so­wego, o któ­rej mowa w § 11 ust. 2 pkt 2.

§ 8. 1.

Mak­sy­malna wyso­kość wspar­cia finan­so­wego wynosi:

dla szkół, w któ­rych liczba uczniów wynosi od 1 do 100 uczniów (szkoły małe) – 90 000 zł; . 5
dla szkół, w któ­rych liczba uczniów wynosi od 101 do 300 uczniów (szkoły śred­nie) – 140 000 zł;
dla szkół, w któ­rych liczba uczniów wynosi 301 i wię­cej (szkoły duże) – 200 000 zł.

2. Wspar­cia finan­so­wego udziela się orga­nom pro­wa­dzą­cym w wyso­ko­ści wnio­sko­wa­nych kwot, o któ­rych mowa w § 11 ust. 2 pkt 2, nie wyż­szych jed­nak niż mak­sy­malna wyso­kość wspar­cia finan­so­wego, o któ­rej mowa w ust. 1.

(…)

§ 10.

1. Dyrek­to­rzy szkół, z wła­snej ini­cja­tywy albo na wnio­sek rady peda­go­gicz­nej, rady rodzi­ców lub rady szkoły, wystę­pują do orga­nów pro­wa­dzą­cych z wnio­skiem o wypo­sa­że­nie szkoły w pomoce dydak­tyczne w ter­mi­nie do dnia 23 marca 2012 r.

2. Wnio­sek dyrek­tora szkoły zawiera:

nazwę szkoły, adres, tele­fon, e-mail;
infor­ma­cję, czy szkoła jest szkołą z obsza­rów wiej­skich, mia­sta do 5000 miesz­kań­ców lub z mia­sta powy­żej 5000 miesz­kań­ców;
prze­wi­dy­waną liczbę uczniów w kla­sach IV w roku szkol­nym 2012/2013, osza­co­waną na pod­sta­wie liczby uczniów klas III według danych SIO na dzień 30 wrze­śnia 2011 r.;
liczbę nauczy­cieli uczą­cych w kla­sach IV według danych SIO na dzień 30 wrze­śnia 2011 r., w tym liczbę nauczy­cieli, któ­rzy będą pro­wa­dzić zaję­cia lek­cyjne w wyko­rzy­sta­niem TIK, o któ­rych mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. d;
infor­ma­cję o aktu­al­nym sta­nie wypo­sa­że­nia szkoły w sprzęt kom­pu­te­rowy, inne urzą­dze­nia i narzę­dzia infor­ma­tyczne wyko­rzy­sty­wane do celów edu­ka­cyj­nych oraz zarzą­dza­nia szkołą lub o pla­nach wpro­wa­dza­nia takich roz­wią­zań;
infor­ma­cję o warian­cie wyko­rzy­sta­nia prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów, o któ­rym mowa w § 5 ust. 1;
w przy­padku, gdyby wnio­sek doty­czący wybra­nego wariantu nie został zakwa­li­fi­ko­wany — infor­ma­cję o wybo­rze dru­giego wariantu albo o odstą­pie­niu od udziału w pro­gra­mie;
kal­ku­la­cję kosz­tów zakupu pomocy dydak­tycz­nych;
wnio­sko­waną kwotę wspar­cia finan­so­wego na zakup pomocy dydaktycznych.

3. Dyrek­tor szkoły, spo­rzą­dza­jąc kal­ku­la­cję kosz­tów zakupu pomocy dydak­tycz­nych, o któ­rej mowa w ust. 2 pkt 8, w ramach mak­sy­mal­nej wyso­ko­ści wspar­cia finan­so­wego, o któ­rej mowa w § 8 ust. 1:

w pierw­szej kolej­no­ści uwzględ­nia wypo­sa­że­nie szkoły w pomoce dydak­tyczne zapew­nia­jące uzy­ska­nie funk­cjo­nal­no­ści okre­ślo­nych w załącz­niku nr 2;
następ­nie, jeżeli w wyniku uzy­ska­nia funk­cjo­nal­no­ści okre­ślo­nych w załącz­niku nr 2 nie została wyczer­pana kwota mak­sy­mal­nej wyso­ko­ści wspar­cia finan­so­wego, w ramach pozo­sta­łych środ­ków, może uwzględ­nić wypo­sa­że­nie szkoły w inne pomoce dydak­tyczne okre­ślone w załącz­niku nr 1.

(…)

§ 16.

Prze­ka­za­nie orga­nom pro­wa­dzą­cym środ­ków budżetu pań­stwa w ramach udzie­lo­nej dota­cji nastę­puje do dnia 30 maja 2012 roku.

Załącz­nik nr 1

Lista pomocy dydak­tycz­nych, w które wypo­saża się szkoły, oraz warunki, jakie powinny speł­niać pomoce dydaktyczne

1. Organy pro­wa­dzące szkoły w ramach udzie­lo­nego wspar­cia finan­so­wego mogą zaku­pić nastę­pu­jące pomoce dydaktyczne:

prze­no­śny kom­pu­ter dla ucznia, wraz z opro­gra­mo­wa­niem, lub inne mobilne urzą­dze­nie mające funk­cje kom­pu­tera, wypo­sa­żone w pre­in­sta­lo­wany sys­tem ope­ra­cyjny oraz opcjo­nal­nie (w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera) opro­gra­mo­wa­nie do zarzą­dza­nia zesta­wem mobil­nych kom­pu­te­rów dla potrzeb edu­ka­cyj­nych, zwane dalej “prze­no­śnym kom­pu­te­rem dla ucznia”;
prze­no­śny kom­pu­ter dla nauczy­ciela, wraz z opro­gra­mo­wa­niem, lub inne mobilne urzą­dze­nie mające funk­cje kom­pu­tera, wypo­sa­żone w pre­in­sta­lo­wany sys­tem ope­ra­cyjny oraz opcjo­nal­nie (w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera) opro­gra­mo­wa­nie do zarzą­dza­nia zesta­wem mobil­nych kom­pu­te­rów dla potrzeb edu­ka­cyj­nych, zwane dalej “prze­no­śnym kom­pu­te­rem dla nauczy­ciela”;
szafkę do łado­wa­nia bate­rii, prze­cho­wy­wa­nia i bez­piecz­nego prze­miesz­cza­nia pomię­dzy salami lek­cyj­nymi prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów;
sie­ciowe urzą­dze­nie wie­lo­funk­cyjne umoż­li­wia­jące co naj­mniej dru­ko­wa­nie, kopio­wa­nie i ska­no­wa­nie;
dru­karkę;
ska­ner;
tablicę inte­rak­tywną;
pro­jek­tor krót­ko­ogni­skowy;
gło­śniki;
kon­tro­ler będący ele­men­tem szkol­nej sieci bez­prze­wo­do­wej;
punkt dostę­powy będący ele­men­tem szkol­nej sieci bez­prze­wo­do­wej;
ruter;
pro­jek­tor mul­ti­me­dialny;
ekran pro­jek­cyjny;
wizualizer.

2. Zaku­pione pomoce dydak­tyczne speł­niają nastę­pu­jące warunki:

posia­dają dekla­ra­cję CE;
posia­dają cer­ty­fi­kat ISO9001 dla pro­du­centa sprzętu;
zapew­niają poprawną współ­pracę kom­pu­te­rów z wybra­nym przez szkołę sys­te­mem ope­ra­cyj­nym;
w przy­padku kom­pu­te­rów prze­no­śnych – speł­niają wymogi normy Energy Star 5.0;
sprzęt kupo­wany w wię­cej niż jed­nym egzem­pla­rzu, np. kom­pu­tery prze­no­śne, pocho­dzi od jed­nego pro­du­centa;
są fabrycz­nie nowe (wypro­du­ko­wane w 2012 r.) i wolne od obcią­żeń pra­wami osób trze­cich;
posia­dają dołą­czone nie­zbędne instruk­cje i mate­riały doty­czące użyt­ko­wa­nia w języku pol­skim;
posia­dają okres gwa­ran­cji udzie­lo­nej przez dostawcę nie krót­szy niż 3 lata (w przy­padku tablic inte­rak­tyw­nych i pro­jek­to­rów krót­ko­ogni­sko­wych – nie krót­szy niż 5 lat).

Załącz­nik nr 2

Wyma­gane funk­cjo­nal­no­ści w zakre­sie sto­so­wa­nia TIK w pro­wa­dze­niu zajęć edu­ka­cyj­nych z róż­nych przedmiotów:

stały dostęp do Inter­netu o prze­pu­sto­wo­ści przy­naj­mniej: a) pręd­kość pobie­ra­nia danych z sieci Inter­net 8 Mb/s, b) pręd­kość wysy­ła­nia danych do sieci Inter­net 2 Mb/s, lub niż­sze w przy­padku braku tech­nicz­nych moż­li­wo­ści;
w zależ­no­ści od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powy­żej 300 uczniów, szkoła posiada odpo­wied­nio, co naj­mniej, jeden albo dwa zestawy mobil­nych kom­pu­te­rów skła­da­jące się co naj­mniej z:
a) prze­no­śnego kom­pu­tera dla nauczy­ciela i prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów (liczba kom­pu­te­rów prze­no­śnych dla uczniów nie może być mniej­sza od liczby uczniów uczest­ni­czą­cych w zaję­ciach lek­cyj­nych) wraz z:
– pre­in­sta­lo­wa­nym sys­te­mem ope­ra­cyj­nym,
– opro­gra­mo­wa­niem biu­ro­wym (opcjo­nal­nie w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera),
– opro­gra­mo­wa­niem anty­wi­ru­so­wym (opcjo­nal­nie w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera),
– opro­gra­mo­wa­niem do zarzą­dza­nia zesta­wem mobil­nych kom­pu­te­rów dla potrzeb edu­ka­cyj­nych (opcjo­nal­nie w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera),
– opro­gra­mo­wa­niem zabez­pie­cza­ją­cym uczniów przed dostę­pem do tre­ści nie­po­żą­da­nych w rozu­mie­niu art. 4a ustawy z dnia 7 wrze­śnia 1991 r. o sys­te­mie oświaty, przy czym w przy­padku wariantu I wyko­rzy­sta­nia prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów opro­gra­mo­wa­nie zabez­pie­cza­jące może być zain­sta­lo­wane na szkol­nych urzą­dze­niach sie­cio­wych,
b) rutera,
c) szafki słu­żą­cej do łado­wa­nia bate­rii, prze­cho­wa­nia i bez­piecz­nego prze­miesz­cza­nia pomię­dzy salami lek­cyj­nymi prze­no­śnych kom­pu­te­rów dla uczniów (opcjo­nal­nie w zależ­no­ści od wybra­nego rodzaju mobil­nego urzą­dze­nia mają­cego funk­cję kom­pu­tera);
w zależ­no­ści od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powy­żej 300 uczniów, szkoła posiada odpo­wied­nio, co naj­mniej, jedną albo dwie sale lek­cyjne z dostę­pem do Inter­netu, dosto­so­wane do potrzeb funk­cjo­no­wa­nia zestawu mobil­nych kom­pu­te­rów;
w sali lek­cyj­nej, w któ­rej ucznio­wie korzy­stają z zestawu mobil­nych kom­pu­te­rów, jest moż­liwa mul­ti­me­dialna pre­zen­ta­cja tre­ści edu­ka­cyj­nych;
szkoła zapew­nia nauczy­cie­lom uczą­cym w kla­sach IV, i pro­wa­dzą­cym w ramach pro­gramu zaję­cia lek­cyjne z wyko­rzy­sta­niem TIK, kom­pu­tery prze­no­śne do użytku służ­bo­wego;
szkoła posiada co naj­mniej jedno pomiesz­cze­nie, w któ­rym ucznio­wie mają moż­li­wość korzy­sta­nia z dostępu do Inter­netu w cza­sie wol­nym od obo­wiąz­ko­wych zajęć edukacyjnych.